A betűk és számok "útvesztőjében"... Forrás: Long Life Auto Club International Sokan fordultak hozzánk az elmúlt hónapokban mondván: szeretnének többet tudni azokról a jelölésekről, amelyeket a motorolajok gyártói termékeiken alkalmaznak. Örömmel teszünk eleget a felkérésnek, megelőzve sok - a kellő ismeretek hiányából eredő - problémát. Magunk is tapasztaljuk, hogy a kereskedők "alapoznak" az ismeretek hiányára, 20...30 évvel ezelőtti minősítésekkel rendelkező olyan motorolajokat látni több helyütt, amelyeket rendkívül alacsony árral tesznek vonzóvá. Ezek a 10...15 éves autók motorjai többségében sem alkalmazhatóak - nem is beszélve a "fiatalabbakról". Sokan csak fél-egy év használat után döbbennek rá a következményekre és fizetik meg a "tandíjat" a szükségessé váló motorfelújítás alkalmával. A motorolajokhoz kicsit is értő autós mosolyogva elfordul ezektől a polcoktól és meghagyja a "lehetőséget" azok számára, akik nincsenek tisztában a jelölésekkel - és a következményekkel. A motorolaj kiválasztásának négy fő szempontja.
Ki-ki saját ismereteit is mérlegre teheti aszerint, hogy motorolaj vásárlásakor hány szempontot mérlegel a fentiek közül. Ötödik szempontként szándékosan nem tüntettük fel az ár kategóriát, mert az minden esetben a fenti négy szempont visszatükröződése. (A magas ár minden esetben magas teljesítményszintet, kedvező viszkozitási tulajdonságokat, korszerű bázisolajat és a piacon ismert gyártót feltételez, míg az alacsony ár épp ezek ellenkezőjét tükrözi.) A gyártó ismertsége, tevékenységi területe. Ez persze egyfajta "kényszerhelyzet" elé állítja a kenőanyaggyártókat is, de a termékszerkezet - a mennyiségi mutatók - egyensúlyban tartása kényes kérdéseket vet fel. Az érdekek többsége nem abba az irányba mutat, hogy az új fejlesztésű kenőanyagok előnyei a régebbi járműkonstrukciókon is tért hódítsanak. A "melléktermék"-mennyiséget olyan vonzó árral tartják piacon, amellyel elkerülni vélik a széleskörű érdeklődést az új fejlesztésű kenőanyagok iránt. Ez alól kivételt csak azok a kenőanyag-specialisták jelentenek, akiknél a fő termék maga a kenőanyag, üzemanyag-gyártással nem, vagy csak elenyésző mennyiségben foglalkoznak, így mentesek a mennyiségi kényszerek alól. Sajnálattal ők inkább a gép- és járműgyártók körében ismertek, mintsem a nagyközönség előtt, akik számára még ma is a legnagyobb ismertséget az üzemanyag-forgalmazók benzinkút-hálózata jelenti. Így az autós számára - a tankolások jelentette napi kapcsolat révén - könnyebben bizalmi helyzetbe kerülnek. Az autós könnyen márkanevekben kezd gondolkodni. Naívitás azonban az üzemanyag és a kenőanyag között párhuzamot vonni. A kettőnek csak annyi köze van egymáshoz, mint a cipőnek a hagymásrostélyoshoz. (Mindkettő alapanyagát a marha jelenti, csak a vágóhíd után más üzemekben, más feldolgozási fázisokon mennek keresztül.) Persze ennek ellenére szabadon felkiálthatunk: finom volt ez a rostályos, biztosan a marhabőrből készült cipő is kényelmes lehet... Ugye mindez megmosolyogni való. Pedig az igazság nem áll messze az üzemanyag kontra kenőanyag dilemmában sem. Mindenkinek szíve joga hinni, bízni egy márkanévben - cikkünknek sem célja ezt támadni, vagy segíteni - de az objektív választás nyújtotta biztonsághoz nézzük a még következő három mérlegelési szempontot is. A betűk és számok "útvesztőjében"... A kenőanyagok bázisolajai Mint minden kenőanyag, így a motorolajok is alapolajból és adalékokból állnak. Az alapolaj minősége kihatással van annak minőségére, használati jellemzőire. Az adalékok szerepe nem az, hogy "csodát" tegyenek. Mindössze az alapolaj fizikai-kémiai tulajdonságait képesek (bizonyos határokon belül) módosítani. Így tehát elmondhatjuk, hogy a bázisolaj majdhogynem döntő meghatározója a leendő kenőanyagnak. A lehetőségek alapvetően korlátozottak:
Sokan alábecsülik az ásványi kenőanyagok jelentőségét, pedig mechanikai jellemzői messzemenőkig túlszárnyalják a szintetikus olajakét. (Hiába: amit a természet egyszer megalkotott...) A szintézis végeredményeképp előállított olajok pontosabb molekulaszerkezete magasabb hőstabilitással bír, mint bármely természetes alapanyagú társáé. Ellenben ha a termikus stabilitás mellett a mechanikai jellemzők is kiemelt szerephez jutnak, úgy természetes alapanyagokkal keverve alkalmazzák. Ezek a rész-szintetikus olajok. Egy turbódízel motor csapágyazása jobb mechanikai jellemzőket követel, mint amire a full-szintetikus olajok képesek, viszont a turbófeltöltőben keletkező hő hatásainak jobban ellenállnak a szintetikus olajok. Ezt a kettősséget korábban épp a rész-szintetikus olajok kompromisszumával oldották fe. Sokan félszintetikusnak is nevezik, de ez helytelen, mert a legritkább esetben 50-50% az ásványi- és a szintetikus összetevők aránya. Maga a rész-szintetikus elnevezés is megtévesztő, mert egyik-másik ilyen motorolaj alig tartalmaz szintetikus összetevőket - szinte csak illúziót ad a felhasználónak.
A betűk és számok "útvesztőjében"... A motorolajok viszkozitása A viszkozitás a kenőanyagok talán legrégebben rögzített fizikai tulajdonsága. Nem más, mint a folyási képessége. Ám ez a tulajdonsága a hőmérséklet függvényében fordítottan arányosan változó. Vagyis: ahogy nő a hőmérséklet, úgy csökken a viszkozitás. Ez fordítva is igaz. Konstrukciós szempontból azonban a viszkozitás változása csak bizonyos határok között engedhető meg. Ha az üzemi hőterhelés maximuma közelében túlságosan elvékonyodna a kenőanyag, úgy a filmképző szerepének csökkenése miatt az alkatrészek "besülésével" kellene számolni, míg az alkalmazási hőmérséklettartomány minimumán sem szabad annyira "ledermednie" az olajnak, hogy szivattyúzhatatlanná váljon. Ez utóbbi eset az indításkori kopások mértéke miatt fontos. A kopás annál kissebb, minél hamarabb "átolajozza" a kenőanyag a motort. (Nagyméretű, nagy értékű motorok indításánál egy külön olajszivattyú feltölti a rendszert és csak ezután lehetséges a tényleges indítás - sajnos ez a megoldás "kikopott és kiegyszerűsödött" a személygépjárművekből.) A világszerte ma is mértékadó, szabvány erejű ajánlást az Autóipari Mérnökök Egyesülete (SAE) a J300 ajánlásában fogalmazta meg. Ez rögzíti a viszkozitás minimumát és maximumát, valamint osztályokba sorolást tartalmaz aszerint, hogy ezen értékeket mely hőmérsékleten éri az adott kenőanyag. 1.) Minél nagyobb hőmérsékleti tartományt "fog át" egy motorolaj, annál magasabb viszkozitási indexszel (VI értékkel) kell rendelkezzen. Ez a diagramban "laposabb" görbét képvisel. 2.) A nagyobb VI értékű kenőanyagok esetében ugyanakkora hőmérsékváltozás mellett közel sem változik olyan mértékben a viszkozitás, mint az alacsonyabb VI értékű olajok esetén.
Az új motor is fogyaszt olajat?
A betűk és számok "útvesztőjében"... A motorolajok viszkozitása (folytatás) A digramon megjelöltünk két hőmérsékletet, így látható, hogy példánkban egy 20W-50-es motorolajhoz képest egy 5W50-es mennyivel "vékonyabb" szobahőmérsékleten. Ez a különbség azonban elenyészővé válik, miest az olajat elkezdjük komolyabban "dolgoztatni". Lényegesen nő azonban a különbség a két motorolaj viszkozitása között a hőmérséklet csökkenésével. Míg a 20W-50-es motorolaj -15 oC-on szivattyúzhatatlanná válik, addig a példabeli 5W-50-es motorolajunk lényegesen alacsonyabb viszkozitása könnyű szivattyúzhatóságot és gyors átolajzást - ebből eredően indításkor az alkatrészek kissebb kopását - produkálja.ű Sokan azt hiszik, ha egy olaj a flakonban "könnyebben lötyög", az túl vékony egy kopottabb motorba. Még az autószerelők többsége is abból a helytelen feltételezésből indul ki, mintha ez a viszkozitáskülönbség állandó maradna minden más hőmérsékleten. Diagramunk rámutat ezen feltételezés valótlanságára.Mindemellett igaz az a tény, hogy egy jobb folyási tulajdonságokkal rendelkező motorolajból a már kopott motor többet fog "fogyasztani", de ennek többletköltsége még mindig elenyésző lehet ahhoz az előnyhöz képest, amely a kopáscsökkentés révén mint javítási/felújítási költség megtakarítható. Eltekintve itt a már szélsőségesen kopott, 0,7...1 liter/1000 km olajfogyasztást meghaladó - felújításra megérett - motoroktól. A téli-nyári u.n. multigrade motorolajok jelölése a két táblázat kombinációjából ered. Pl.: egy SAE 15W-40 viszkozitási osztályú motorolaj -20 oC-tól +45 oC környezeti hőmérséklethatárok között használható. A nagy hatású viszkozitás-index (VI) növelő adalékok alkalmazásával ma már meglehetősen széles hőmérséklettartomány áthidalható. Ezek az adalékok tették lehetővé többek között a multi grade olajok megjelenését is a korábbi "csak nyári" és "csak téli" kenőanyagokkal szemben.
A betűk és számok "útvesztőjében"... A motorolajok teljesítményszintje Mielőtt néhány autós olvasónk legyintene: á, az én autóm nem extra teljesítményű, tisztáznunk kell a motorolajok teljesítményszintjének "magyarított" megfelelőjét:
Az autógyáraknak továbbra sem érdeke, hogy 5...20 éves autónkat az idők végezetéig használjuk, de okos mérlegeléssel ki-ki a maga és autója hasznára kamatoztathatja azokat az új fejlesztések adta "fegyvereket", amelyek csökkenthetik az üzemanyag-fogyasztást, a kopás okozta elhasználódást, így növelve autónk megbízhatóságát, gazdaságos üzemeltetését. Melyek ezek a követelményi szintek? A HTHS érték a kenőanyag magas hőmérsékleten deklarált kinematikai viszkozitását (High-Temperature-High-Shear-Viskositat) jelenti. A NOACK teszt jelentőségét egy gyakorlati példával szeretnénk megvilágítani. Egy autós társunk Opel Calibra autójában szintetikus motorolajat használt. Az autó már nem nevezhető újnak, és kissé fogyasztotta az olajat. Barátunk egy - csak API szerint minősített - "tuti amerikai" motorolajat használt. Mióta ACEA szerint is vizsgáztatott A3 osztályú motorolajat használ, számottevően csökkent az olajfogyasztás. Valójában a NOACK teszt szerint mért kipárolgis jellemzőkben keresendő a különbség. A "tuti olaj" esetében ez 22%-ot meghaladó értéket mutatott, míg az A3-as olaj esetében alig haladta meg a 7%-ot.
Az amerikai - zömmel alacsonyabb fordulatszám-tartományra tervezett V6 és V8 - motorkonstrukciók esetében a kenőanyag termikus igénybevétele messze nem éri el azt a határt, amelyet az Európában elsőbbséget élvező soros építésű, magasabb fordulatszámtartományra tervezett motorokban "elszenved". Így az amerikai gyártók még nem, de az európaik már jóval szigorúbbak a kenőanyag magas hőmérsékleti viselkedésével szemben.
Érdemes erre gondolni olajvásárláskor, ha európai, netán japán autóhoz választunk motorolajat. Az API jelölések helyett bízzuk magunkat a szigorúbb ACEA osztályokra. A típusvizsgálatokon felül a vezető járműgyártók további speciális követelményeket is támasztanak az alkalmazható motorolajjal szemben. Cikkünkben a Volkswagen és a Mercedes ilyen irányú normatíváit szeretnénk még bemutatni.
Forrás: Long Life Auto Club International http://www.llac.hu/hirlevel/doc14.html |